maanantai 25. kesäkuuta 2012

Ylipapillisissa saappaissa keskellä harjoitusten hyörinää.


Hyörinä ja pyörinä Savonlinnan oopperajuhlien ympärillä kiihtyy koko ajan festivaalin avajaisten lähestyessä. Itselläni harjoituksia on takana nyt viikon verran ja kiireestä ovat pitäneet huolen kaksi näille oopperajuhlille hyvin tärkeää teosta eli Aida sekä Taikahuilu. Siirtyminen teoksesta toiseen on mennyt sujuvasti, koska Aidassa esiinnyn ylipappi Ramfiksen roolissa ja Taikahuilussa ylipappi Sarastron roolissa. Nämä kaksi roolia saavat vielä seurakseen oopperajuhlien 100- vuotis juhlagaalassa Paavo Ruotsalaisen roolin Viimeiset kiusaukset- oopperasta, joten kahden ylipapin ja 
herännäisyysliikkeen johtajan roolit tekevät kesästäni oopperajuhlilla korostuneen hengellisen. 

Ensimmäiset päivät kuluivat taas totutellessa Savonlinnaan sekä yleisten asioiden järjestelyyn. Harjoituspaikkoina ovat Olavinlinnan ohella mm. Puistokatu sekä Liti Up ja Liti down. Omaa nimeä viikkokalenterissa etsiessä tuli välillä olo, että koko kalenteri oli pikemminkin "upside down", mutta ainakin tähän mennessä olen onnistunut olemaan vaaditussa paikassa vaadittuun aikaan. Pukusovitus suoritettiin myös heti ensimmäisenä päivänä ja se oli omalla kohdallani urani helpoin sekä 
lyhyin toimenpide. Puvustamosta esitettiin leikkimielinen kysymys, että onko suomalaisille bassoille olemassa kenties joku standardikoko, koska vaatteet sopivat suoraan päälleni ilman korjauksia?

Mielestäni oopperajuhlilla on tänä vuonna aivan erityinen tunnelma, joka tietysti myös paljolti johtuu siitä, että tänä kesänä oopperajuhlat juhlii satavuotista taivaltaan. Oman mausteensa tuo myös se, että paikalla on nyt sekä nykyinen johtoduo Jan Hultin ja Jari Hämäläinen sekä vasta nimitetty tulevaisuuden johtoduo Jan Strandholm ja Jorma Silvasti. Tämän johdosta läsnä on korostetusti oopperajuhlien historia, nykyaika ja tulevaisuus. 

Ensimmäisen harjoitusviikon aikana tapahtui jo paljon. On ollut hienoa seurata Johan Bothan työtä Aidan harjoituksissa, joka on herättänyt myös ristiriitaisia tunteita. Bothalla on mielestäni paras ja vaivattomin laulutekniikka kaikista niistä kollegoista, joiden kanssa olen saanut urani aikana tehdä töitä. Toisaalta hänen fyysinen kokonsa rajoittaa kovasti näyttämöllistä ilmaisua sekä tekee mm. polvilleen menon hänelle fyysisesti mahdottomaksi. Taikahuilun harjoituksissa kapellimestari Will Humburg on ollut erittäin energisellä tuulella ja eräässä harjoituksessa hän innostui jo melkein 
kirjaimellisesti hyppäämään silmilleni, kun välissämme oleva nuottiteline kaatui hänen demonstroidessaan haluamaansa fraseerausta musiikin tiimellyksessä.


 Sokerina pohjalla oli ennen juhannusta Aidan harjoitus Olavinlinnassa, jossa paikalla olivat koko kuoro noin satapäisessä vahvuudessaan sekä sen päälle lähes toinen samanmoinen määrä avustajia. Tuollaiset upeat hetket saavat minut aina malttamattomana odottamaan seuraavaa harjoitusta sekä varsinaisen esityskauden alkua. Voisi sanoa, että olemme tilanteessa, jossa  "Ruoka alkaa olla valmista ja pöydän kattaminen voidaan pian aloittaa", jonka jälkeen oopperajuhlat voivat hyvillä mielin alkaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti