17.6.
Leif otti ohjat
Boris Godunovin toisen harjoitusviikon aluksi oli ilmassa
pienoista lisäväreilyä, ilmestyihän vielä melkein tyhjän orkesterimontun
kapellimestarinkorokkeelle tuttu harmaapartainen hahmo, Olavinlinnassa eniten
eri tuotantoja johtanut Maestrojen Maestro, Leif Segerstam.
Itse hieman aprikoin etukäteen, että mitenkähän
impulsiivisen verbaalivirtuoosimaestron kärsivällisyys riittää tulla mukaan jo
tässä vaiheessa, kun harjoitukset etenevät kuitenkin täysin ohjaajan ehdoilla.
Rutinoituneesti ja ammattitaitoisesti Leif tilanteeseen kuitenkin asennoitui.
Sen verran ohjaaja-Nicola antoi omasta aikataulustaan periksi, että kaikki
harjoiteltavat kohtaukset käytiin ensi läpi musiikillisesti Leifin ja korrepetiittori
Hans-Otto Ehrströmin kanssa ja sitten vasta ruvettiin harjoittelemaan
näyttämöllisesti.
Hans-Otto Ehrström, oopperakorrepetiittori parhaasta päästä! |
Joka tapauksessa Leifin läsnäolo antoi merkittävän
lisäpotkun harjoitusten intensiteettiin. Kaikki kunnia Ralf Kircherin
ammattitaidolle, kyse on korkean tason ammattilaisesta, mutta silti: kyllä Segerstam
on ihan oma lukunsa. Kun harjoituksen aluksi ohjaaja ja solistit olivat hieman
aikaa keskenään käyneet uutta kohtausta näyttämöllä läpi, katseet kääntyivät
kapellimestarin suuntaan. "Joko saa aloittaa?", kajahti tutulla
tenoriäänellä orkesterimontusta ja melkeinpä siinä samassa heilahti Maestron
tahtipuikkokäsi ja sitten sitä mentiin. Mystisesti Hans-Oton pianosta tuntui yht’äkkiä
löytyvän uusia sävyjä, musiikki hengitti ihan uudella tavalla, kaikki tuntui
etenevän niin luontevasti kuin vain parhaimmillaan voi.
Mielenkiintoista, suorastaan hauskaa oli katsomosta seurata
tänä kesänä kuiskaajadebyyttinsä tekevän kuoron- ja orkesterijohdon
ammattiopinnoissa olevan Jonas Rannilan toimintaa omassa kopissaan. Vaikka
nuori mies toki oman tonttinsa hoitelikin, varsinkin aamuharjoituksen aluksi
pää kääntyi salamannopeasti kohti kapellimestaria heti tilaisuuden tullen.
Taisi saada Jonas mainion oto-oppitunnin siinä sivussa. Oopperajuhlat on
ainutlaatuinen työskentely-ympäristö meille kaikille, mutta erityisen
hedelmällinen se on nuorille musiikinopiskelijoille. Jonas Rannilakin on
ehtinyt jo laulaa kuorossa, toimia Taikahuilun harjoituskapellimestarina ja nyt
on siis kuiskaajadebyytti. Oopperassa työskentely on käyty läpi monipuolisesti,
kantapään kautta.
Kuiskaaja Jonas Rannila saa viimeisiä venäjän ääntämisohjeita Olga Zhukilta |
Ja kyllähän eteenpäin päästiin, myös näyttämöllisesti.
Kaikki kohtaukset ovat nyt saaneet perusmuotonsa, osa niistä muistuttaa
todennäköisesti jo hyvinkin paljon lopullista versiota, sitä, jonka me kaikki
koemme reilun kolmen viikon kuluttua. Erityistä vauhtia lavalla on
majatalokohtauksessa, kun kerjäläismunkit Misail ja Varlaam, mainiot Lasse
Penttinen ja Giorgi Kirof antavat palaa oikein isosti. Matti Salmisen
nimiroolitulkinta iäkkään hallitsijan tunnontuskista on sykähdyttävää nähtävää ja kuultavaa,
valtaosin kotimainen solistikunta tekee kokonaisuudessaan upeaa työtä.
Erikoistapaus, ei ihan ainutlaatuinen Savonlinnan Oopperajuhlien historiassa,
mutta melkein, on Boriksen pojan, Feodorin roolia laulava venäläinen
kontratenori Artem Grutko. Kyseessä on poikkeuksellisen hieno äänimateriaali
omassa äänityypissään ja tähän nimenomaiseen rooliin Artem on taiteellisen
johtajamme Jorman nappivalinta. Oheiset, Hannu Luostarisen ottamat kuvat
kertovat hieman siitä, missä mennään tässä vaiheessa.
Vähämielinen (Dan Karlström) |
Shuiski (Christian Juslin) ohjailee tsaari-Borista (Matti Salminen) |
Olavinlinnassa on nyt kylmä, sen kokevat myös Kim Amberla ja Nicola Raab (heinäkuuksi lämpenee!) |
Varlaam (Giorgi Kirof) laulaa ja Misail (Lasse Penttinen) lentää |
Majatalon emäntä (Vuokko Kekäläinen) ja Vale-Dimitri (Mika Pohjonen) |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti