sunnuntai 18. maaliskuuta 2012

Ranskalaisia tunnelmia oopperan yleisöistä (Päivi Salmi)

Ranskan kevään aurinko ja lämpö hemmotteli Opera Europan kokousvieraita viime viikolla ihastuttavassa Lyonissa oopperaväen puolivuosittaisessa kansainvälisessä kokoontumisessa. Kokouksen teemana oli ”Quelle durabilité pour l´opéra; Sustainability at what price” – vapaasti käännettynä ”Mistä oopperalle pysyvyyttä ja millä hinnalla?”. Oopperatalot ja –organisaatiot kautta koko maailman pohtivat samaa kysymystä edustamansa taiteenlajin säilymisestä nykymaailmassa, jossa erilaisesta kulttuuritarjonnasta on runsaasti monikanavaista tarjontaa. Mistä riittävästi yleisöjä oopperalle, mitä kustannustehokkaita keinoja löytyy uusien yleisöjen tavoittamiseen ja sitouttamiseen?

Ja mikä minua sähköisen markkinoinnin ja CRMn ammattilaisena erityisesti ilahdutti, myös oopperaväki pohtii yhä enemmän sosiaalisen median ja yhä tarkemmin kohdistetun suoramarkkinoinnin hyödyntämistä uusien yleisöjen löytämiseksi. Esittelemäni Oopperajuhlien ennakkoluuloton ja hyvin edistyksellinen crowdsourcingia hyödyntävä Opera by You –projekti sai innostuneen vastaanoton. Onhan joukkoistaminen ja internet-yhteisön valjastaminen oopperan tekijöiksi on sosiaalisen median hyödyntämistä sen syvimmässä merkityksessä. Myös Oopperajuhlien rohkeutta lähteä tällaiseen projektiin kehuttiin. Oli ilo esitellä projektia oopperan ammattilaisille.

Yhtenä alateemana kokouksessa oli keskustelu tapahtumamarkkinoinnin keinosta. Useat oopperatalot ovat kokeilleet esim. tavaratalo -pop upeja, samanlaista tapahtumamarkkinointia, jota Oopperajuhlatkin kokeili Pietarissa maaliskuun alussa. Kokemukset tämänkaltaisesta markkinoinnista ovat hyvin samankaltaisia: myynti kenelle tahansa oopperasta tietämättömälle on haasteellista ja lyhytaikaista hyötyä on hyvin vaikea osoittaa, mutta oopperan tuominen lähemmäs tavallisten ihmisten tavallista arkea koetaan kuitenkin tärkeäksi. Yksimielisiä oltiin kuitenkin siitä, että kaiken ytimenä on laadukas oopperan tekeminen, ei populismi ja "temput" uuden yleisön hankkimiseksi. Kokouksessa pohdittiin myös esimerkiksi kansainvälisen oopperapäivän ”perustamista” kansainvälisen naistenpäivän malliin. Olisiko se yksi keino saada ooppera laajemman yleisön Top of Mindiin? Miten sinä juhlistaisit kansainvälistä oopperapäivää jos sellainen olisi?
 
Ihmisiä viettämässä aikaa Lyonin oopperan portailla.

Ranskassa aisti selvästi sen, että ooppera on jo paljon lähempänä tavallisten ihmisten ja myös nuorten arkea. Lyonin oopperatalon sijainti nuorison suosiman aukion reunalla keskellä aktiivisen kaupungin arkista hyörinää on mainio. Nuoret viettävät aikaa oopperatalon pylväikön suojissa varhaisesta iltapäivästä iltaan saakka. Vilkasta keskustelua käytiin Parsifal-oopperan julisteista. Skeittaajat ja breikkaajat sulautuivat oopperaillan vieraiden virtaan luontevana osana oopperataloa ja kaupunkikuvaa. Ehkäpä tällainen ”pop up” ja ”oopperapäivä” ovat sitä tehokkainta ja varmasti ainakin luontevinta oopperan markkinointia?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti