Aulis Sallisen Kullervo-ooppera Olavinlinnassa. |
Savonlinnan Oopperajuhlien tämän kesän uutuus, ohjaaja
Kari Heiskasen johtaman tuotantoryhmän tulkinta Aulis Sallisen Kullervosta on valmistunut
valmistumistaan viimeisen viikon aikana. Pala palalta ovat mukaan tulleet
Riitta Anttonen-Palon suunnittelema puvustus, Ilkka Paloniemen valomaailma ja
Kaarina Kokkosen ideoima maskeeraus, jokainen äärimmäisen tärkeä osatekijä
teoksen kokonaiselämyksen kannalta. Savonlinnan Oopperajuhlaorkesterin luoma
monipuolinen ja värikäs sointimaailma oli se viimeinen puuttuva rengas, joka
antoi Olavinlinnan odottaa itseään pisimpään. Taas kerran täytyy heti todeta:
hyvää kannattaa kyllä odottaa!
Savonlinnan Oopperajuhlaorkesteri Olavinlinnan orkesterimontussa. |
Tuon mainitsemani ylimääräisen hyrinän taustalla on myös
se tosiasia, että orkesteri on laulajille, niin solisteille kuin kuorollekin
harjoituspianistiin verrattuna myös rytmisesti jonkin verran erilainen
elementti. Vaikka kaikki soittajat ovat ehdottomasti huippuammattilaisia,
seitsemänkymmenen soittajan ja hyvin erityyppisten soittimien yhdessä
muodostama kokonaisuus ihan ymmärrettävästi ”syttyy” alukkeiltaan hieman
hitaammin, tai ainakin eri tavalla kuin piano. Kun lisäksi useat oman
suorituksen kannalta olennaiset sävelkulut kuulostavatkin lopullisessa
versiossaan erilaisilta (esim. patarumpalin soittama ns. lähtösävel hahmottuu
laulajalle kovin eri tavalla kuin sama pianosta soitettuna) harjoitusviikkojen aikana totuttuun
verrattuna, koetaan ensimmäisessä orkesteriharjoituksessa usein yllättäviä
hetkiä.
Viimeistään kolmannessa orkesteriharjoituksessa kaikki on
sitten jo tuttua ja lopullinen sointikuva vahvana kaikkien tekijöiden mielessä.
Ja niin tietysti pitää ollakin, koska tosiasiassa kovin paljoa enempää aikaa
tilanteeseen sopeutumiseen ei olekaan. Uusi produktio Savonlinnassa, kuten
oletettavasti kaikilla vastaavilla festivaaleilla, valmistuu viimeistelyvaiheessaan
aika hengästyttävää tahtia: kolme orkesteriharjoitusta ja kenraaliharjoitus,
joka on esim. Kullervon tapauksessa ensimmäinen teoksen läpimeno koko koneistolla
ja sitten onkin esitysten vuoro! Selvää on se, että tämän kaltainen
työskentelyrytmi onnistuu ainoastaan silloin, kun tekijät ovat kaikki oman
alansa huippuosaajia.
Pikku-Kullervo ja kuoro. |
Oman lisämausteensa ja positiivisessa mielessä lisäjännitteensä
tämän tuotannon toteutukselle tuo tietysti se tosiseikka, että säveltäjä itse
on ollut mukana tässä teoksen viimeistelyvaiheessa. Vaikka Aulis Sallinen,
tapojensa mukaan, on pysyttäytynyt koko ajan taka-alalla harjoituksia
seuratessaan, eikä ole juurikaan kommentoinut sen paremmin kokonaisuutta kuin
yksityiskohtia, on selvää, että kaikki oopperantekijät aistivat säveltäjän,
suomalaisen säveltaiteen suuren mestarin läsnäolon vahvasti.
Säveltäjä Aulis Sallinen ja Oopperajuhlien taiteellinen johtaja Jorma Silvasti. |
Sallinen saapui Savonlinnaan maanantaina ja oli mukana
heti saman illan harjoituksissa. Hyvin nopeasti säveltäjän läsnäolo oli
noteerattu kaikissa työntekijäryhmissä ja kyseisessä harjoituksessa oli selvästi
havaittavissa aika paljon ekstralatausta: kaikki halusivat näyttää säveltäjälle
olevansa tehtäviensä tasalla ja enemmänkin. Tuolloin tuo lisäintensiteetti ilmeni myös pienenä yliyrittämisenäkin, mutta olihan se ihan ymmärrettävää.
Kukaan ei halunnut tuottaa säveltäjälle pettymystä hänen ensi kertaa tähän
produktioon tutustuessaan.
Jorma Silvasti, Aulis Sallinen ja kapellimestari Hannu Lintu. |
Sen kummemmin asialla rehvastelematta voin todeta, että jälleen
kerran Savonlinnan Oopperajuhlien organisaatio on ollut tehtäviensä tasalla,
korkealla oleva tavoitteellinen rima on pystytty ylittämään ja lopputuloksena
on upea produktio. Ihan suoraan totean, että tuskinpa Aulis Sallisen Kullervoa pystytään tämän komeammin toteuttamaan. Tämä tuotanto, näillä solisteilla, tällä kuorolla ja orkesterilla, tämän kapellimestarin johdolla mahdollistavat sen, että blogin otsikoksi valitsemani perisavolainen
lausahdus pitää todellakin paikkansa paremmin kuin hyvin!
Huippuosaajia Olavinlinnan lavalla: Ville Rusanen (Kimmo) ja Tommi Hakala (Kullervo). |
Hyvä suomalainen. Savonlinnan Oopperajuhlien
Kullervo-produktio on nyt valmis nautittavaksi. Kuten ihan ensimmäisessä,
Kullervokuulumisia-blogissani kirjoitin, tätä oopperakokemusta ei kannata
jättää kokematta! En kirjoita tätä Savonlinnan Oopperajuhlien työntekijänä,
lipunmyyntiä lisätäkseni, vaan pitkän linjan oopperaihmisen (jollaiseksi ilman
muuta itseni tällä elämänkokemuksella koen) ihan puhtaasta innostuksesta tämän
teoksen ja produktion puolesta.
Sokea laulaja (Maria Ylipää) on Olavinlinnassa harlekiinimainen hahmo. |
Kullervon tarina ei ole ”helppo ja viihdyttävä”, jolloin
ei oopperan musiikkikaan sitä voi olla, kulkevathan nämä kaksi parhaimmillaan
aina käsi kädessä. Tämän ei kannata kuitenkaan antaa olla mikään pelote tai
este. Se, joka tulee Olavinlinnaan Kullervon kokemaan, saa maksamalleen lipulle
vastineeksi elämyksen. Tällä kertaa tuo elämys on ehkä ”normaalia” oopperailtaa
vielä puhuttelevampi ja syvempi. Sokean laulajan (Olavinlinnassa roolin esittää
aivan mahdottoman taitava Maria Ylipää) sanoin: ”Ei laatinut laulaja tarinaa
lain, sen on kertonut elämä itse.”
Tuo elämän kertoma tarina on koskettava ja puhutteleva, valitettavasti tänäänkin niin kiusallisen ajankohtainen. Olavinlinnassa se kerrotaan tänä kesänä erityisen väkevästi. Tervetuloa mukaan kokemaan se paikan päälle!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti