lauantai 5. heinäkuuta 2014

Valmista tuli! (Olli Tuunanen)

Aulis Sallisen ooppera Kullervo on saanut ensi-iltansa Savonlinnan Oopperajuhlilla. Teknisten ongelmien viivästyttämä esitys muodostui, alkuun päästyään, suomalaisen oopperataiteen riemuvoitoksi! Harvoin olen itse kuullut ja nähnyt niin intensiivistä, sekä musiikillisesti että näyttämöllisesti upeasti toteutettua esitystä.

Solistit, kuoro ja orkesteri Hannu Linnun kapellimestaroimana antoivat yleisölle kaikkensa Kari Heiskasen johtaman tuotantoryhmän luomien raamien mukaisesti. Ilta oli todellinen onnistuminen kaikilta tekijöiltä, siitä lämmin kiitos ja onnittelut!

Oheisten Hannu Luostarisen ottamien kuvien myötä voivat kaikki paikalla olleet palautella esityksen tunnelmia mieleensä ja kaikki ne, jotka ovat vielä jäljellä oleviin esityksiin tulossa, voivat virittäytyä tulevaan.

Tällainen on Savonlinnan Oopperajuhlien Kullervo, olkaa hyvä:

Unto: "Se oli paha uni. Siinä minä taas tapoin veljeni, poltin hänen talonsa." (Vuokko Kekäläinen, Unton vaimo ja Juha Kotilainen, Unto)

Kullervo: "Miten minusta tuli näin paha?" (Tommi Hakala, Kullervo ja Savonlinnan Oopperajuhlakuoro)

Kimmo: "Sinun orjanmerkkisi vuoksi minä rakastan sinua, Kullervo." (Ville Rusanen, Kimmo ja Tommi Hakala, Kullervo)

Kullervo: "Sinä nauroit minulle kun en osannut. Se tuotti sinulle huvia, kun istuin vuoteesi reunalla itkemässä." (Jenny Carlstedt, Sepän nuori vaimo ja Tommi Hakala, Kullervo)

Sepän nuori vaimo: "Sinä olet vielä nuori ja sinä halusit minua. Älä kiirehdi. Minä opetan sinua." (Tommi Hakala, Kullervo ja Jenny Carlstedt, Sepän nuori vaimo)

Äiti: "Ainikki! Ainikkini!" (Nelli Salmi, Ainikki ja Tuija Knihtilä, Äiti)

Kullervo: "Katsokaa tätä kuohittua terää. Se oli minun isäni veitsi." (Petri Lindroos, Kalervo ja Tommi Hakala, Kullervo)

Kalervo: "Minä tunsin tuon puukon. Sinua en halua tuntea." (Tommi Hakala, Kullervo, Reetta Haavisto, Sisar ja Petri Lindroos, Kalervo)

Sokea laulaja: "Pidä mielessä kuitenkin, komea mies,...mulle neitsyys on vieläkin pyhä." (Maria Ylipää, Sokea laulaja)

Äiti: "Itkenpä minä sinua kun kuulen kuolleheksi. Kuinka en sinua itkisi!" (Tuija Knihtilä, Äiti)

Tiera, 1. ja 2. mies: "Aj, aj, aj, elämä on arvokas lahja, jota ei tuhlailla miten sattuu." (Koit Soasepp, Tiera, Aki Alamikkotervo, Metsästäjä, Christian Juslin, 1. mies ja Nicholas Söderlund, 2. mies)

Kuoro: "Kullervo, Kalervon poika, saip' on miekan mielehisen, jolla kaatoi kaiken kansan, joukon Untamon hävitti." (Tommi Hakala, Kullervo)

Kuoro: "Niin se teki, Kullervo, Kalervon poika." (Savonlinnan Oopperajuhlakuoro)

Kullervo: "Tuli on kohta palanut loppuun. Tulee kylmä ja musta yö... Se oli minun sukuani, ja se oli petojen suku." (Tommi Hakala, Kullervo)

Kimmo: "Nyt minun on mentävä. On kiire. Klo-klo-klo-po-ti-klop! Juokse hevonen..." (Ville Rusanen, Kimmo)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti