maanantai 6. heinäkuuta 2015

Takana "mahdoton" viikko! (Olli Tuunanen)


5.7.
Savonlinnan Oopperajuhlien festivaalikausi 2015 on jo täydessä vauhdissa! Pakko tunnustaa henkilökohtaisesti, että on ollut hieman vaikeaa orientoitua tähän tosiasiaan, koska kaikki omat produktiomme ovat vielä harjoitteluasteella ja ensimmäiseen omaan ensi-iltaankin päästään vasta vajaan viikon kuluttua.
Kesällä 1995 olimme tämän kesän kaltaisessa tilanteessa edellisen kerran; silloinkin kesän vierailutalo (tuolloin Pietarin Mariinski-teatteri) täytti juhlakauden ensimmäisen viikon tarjonnan, mutta kaikkina muina kesinä vierailut ovat olleet juhlien lopuksi. Oma pää ei meinaa millään sopeutua tilanteeseen, sen verran harvinaisesta rytmityksestä kuitenkin on kyse.
Niin tai näin, Volksoper Wien on valloittanut paitsi Olavinlinnan lavan, myös salintäyteisen yleisön nyt jo kolmena iltana Die lustige Witwe (Iloinen leski) –operetin esityksillä. Savonlinnan Oopperajuhlien yleisölle tarjotaan tässä todellinen wieniläisoperetin jalokivi huipputekijöitten täydelliseksi hiomana. Näistä esityksistä ei operetti parane!
Aurinkoisissa tunnelmissa, ihan poseerauksen kera, matkalla Iloisen lesken ensi-iltaan.
Omien produktioittemme harjoituksissa ei suinkaan ole nyt tauko, niitä harjoitellaan aamuin, illoin, kuten edellisviikkoinakin. Wieniläisten linnanvaltauksesta johtuen Boris Godunovia, La traviataa ja Toscaa työstetään harjoitussaleissa eri puolella kaupunkia. Kun lisäksi orkesterimme on myös saapunut kaupunkiin ja aloittanut musiikkiharjoituksensa, Savonlinnan Oopperajuhlien teoksia on viime viikolla harjoiteltu yhtä aikaa viidessä eri pisteessä.

Periaatteessahan tämä tuntuu liki mahdottomalta organisoitavaksi, mutta käytännössä se toimii sittenkin. Savonlinnan Oopperajuhlien tuotantopäällikkö Jukka Pohjolaisen rakentama harjoitussuunnitelma on pitänyt kutinsa tänäkin kesänä. Jukin monikymmenvuotisella kokemuksella tehdyn suunnitelman mukaan ovat eri tuotantojen tekijät liikahdelleet sulassa sovussa ympäri Savonlinnaa. Itse olen singahdellut produktioitten mukana yrittäen pysyä kaikkien etenemisessä mahdollisimman hyvin kyydissä.
Juki Pohjolainen, tuotantosuunnittelun velho!
Boris Godunov siirtyi wieniläisten tieltä Olavinlinnasta Mikkelin ammattikorkeakoulun Savonlinnan kampuksen päärakennuksen juhlasaliin. Oli siinä Nicola Raabilla hieman asennoitumista, kun isolta linnapihalta ja sen jättilavalta siirryttiin kohtalaisen pieneen, alun perin tyttölyseoksi rakennetun koulun saliin.
Koska kuoro ei näissä harjoituksissa mukana ollut (aloittelivat urakkaansa La traviatan ja Toscan kanssa), ohjaaja saattoi keskittyä solistien roolityöskentelyn syventämiseen. Ja kyllähän tulosta onkin syntynyt! Majatalokohtauksessa alkoi olla jo puoli välissä viikkoa merkittävän paljon enemmän draamaa ja säpinää. Lisämausteen harjoituksiin toi toisen Varlaamin, Johann Tillin liittyminen harjoitusvahvuuteen tosi mielellä. Savonlinnan yllättäneen muutaman päivän hellejakson höystämänä MAMK:n salissa oli konkreettisesti hikinen ja tiivis tunnelma, mutta samalla äärimmäisen keskittynyt ja positiivinen työntekemisen meininki. Solistien hyvä keskinäinen yhteistyö, se kuuluisa henkilökemia tuntuu kehittyvän yhä positiivisempaan suuntaan ja koko porukan yhteishenki vaikuttaa erittäin tiiviiltä!

Hikeä siis valutetaan, pieniä kolhujakin on sattunut. Päämäärä on kuitenkin kaikilla oopperantekijöillä, niin Boris Godunovin, kuin muiden produktioiden osalta kirkkaana mielessä: Olavinlinnan lavalle tuotetaan tänäkin vuonna huippuproduktioita kaikkien oopperanystävien nautinnoksi. Niin kuin meillä totuttu on ja niin kuin vain Olavinlinnassa pystytään. Ohessa Hannu Luostarisen ottamia tunnelmakuvia Boris Godunovin saliharjoituksista.
Nicola Raab ohjaa, Ralf Kircher odottelee vielä.
 
Kerjäläismunkit Misail (Lasse Penttinen) ja Varlaam (Johann Tilli), takana Vale-Dimitriksi muuttunut Mika Pohjonen

Varlaamin aarian aikana Misaililla on kiire (ja tässä ympäristössä hiki)!
 
Kun Johann Tilli hikoilee salissa, toinen Varlaam, Giorgi Kirof ottaa rennosti.
 
Poliisi pamputtaa taas! Heikki Aalto rakentaa yrmyä roolihahmoaan huolella.
 
Kun harjoituksissa on yhteinen tempo, oopperantekeminen on erityisen hauskaa!

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti