Erilaisten ohjaajatyyppien ja –persoonallisuuksien työskentelyyn
tutustuminen ja niiden vertailu on ainakin itselleni eräs mielenkiintoisimmista
yksityiskohdista joita kesäkuinen Olavinlinna siellä työtä tekevälle tarjoaa. Nyt, kun kaikki kolme
omaa produktiotamme ovat harjoitusten osalta jo hyvässä vauhdissa, on tämä
teema noussut mieleeni jälleen kerran. Kullervon ohjaaja
Kari Heiskanen ja Rigoleton David McVicar ovat molemmat fyysisiä ja
aktiivisesti lavalla mukana olevia, äänekkäästi toimintaa johtavia energiapakkauksia,
joiden harjoituksissa on usein todella kiihkeä draivi ja intensiteetti.
Katariina Lahden tapa viestiä ajatuksensa on toisenlainen.
Kolme viikkoa edenneissä Ryöstö seraljista –oopperan harjoituksissa on ollut
useimmiten hyvin rauhallinen tunnelma ja etenemisen tempo. Yksityiskohtia
hiotaan pikkutarkasti, puhuttujen dialogien rytmiä ja painotuksia kehitellään ja
muokataan projektin edetessä; tekstimuutoksiakin on tehty, sekä poistojen että
lisäysten muodossa. Hyvin usein ohjaaja ja laulajat käyvät toimintaa läpi pitkiä
aikoja lavalla keskustellen. Vaikka katsomosta seuraten tekemisen tempo saattaa
vaikuttaakin jopa epäilyttävän hitaalta, pala palalta huolellisesti
rakennetuista kohtauksista ja yksittäisistä numeroista rakentuu kuitenkin
loogisesti etenevä kokonaisuus, jossa ohjaajan oma tulkinta ja painotukset librettotekstiin alkavat nousta yhä selkeämmin esille.
|
Katariina Lahti ja koreografi Lotta Kuusisto ohjeistavat kuoroa. |
Ryöstö seraljista on perusjuoneltaan selkeä
pelastustarina, jossa kaksi rakastavaa paria; Konstanze ja Belmonte sekä Blonde
ja Pedrillo yrittää päästä pakenemaan pašša Selimin palatsista, sen
haaremia, seraljia vartioivan Osminin silmien ohitse. Katariina Lahden tulkinta
tuo tähän perusteemaan uusia ulottuvuuksia. Molemmat naiset
kamppailevat ristiriitaisten tunteiden myrskyssä: Konstanzella on vahvoja
tunteita myös Selimiä kohtaan, eikä Blodekaan suhtaudu Osminiin täysin
vastentahtoisesti. Tenorisulhaset Belmonte ja Pedrillo eivät tällä kertaa olekaan
yksiselitteisiä sankarihahmoja. Todella mielenkiintoista on nähdä, mihin tämä
lopulta johtaa…
|
Rakastava pari 1, Belmonte ja Konstanze (Tuomas Katajala ja Mirella Bunoaica) |
|
Rakastava pari 2, Pedrillo ja Blonde (Cosmin Ifrim ja Lucrezia Drei) |
|
Blonde taitaa tykätä Selimistä, vai noinko vain esittää...? (Lucrezia Drei ja Sebastian Wirnitzer) |
|
"Ja täällä vartioin minä!" Osmin (Jyrki Korhonen) |
Yksi asia on joka tapauksessa selvä jo tässä vaiheessa. Visuaalisesti Ryöstö seraljista -tuotanto tulee olemaan herkkua silmille. Erika Turusen puvut, Mark Väisäsen lavastus sekä Jussi Kamusen valaistus yhdistettynä Jenni Valorinnan videosuunnitteluun takaavat Olavinlinnan lavalle ennennäkemättömän visuaalisen elämyksen. Kaksi suurta videotykkiä luovat linnan harmaakivimuuriin huojuvan palmumetsän, jossa villieläinten silhuetit kulkevat. Lavastusten ylle kohoava beduiiniteltta hehkuu milloin intohimoisen punaisena, milloin orkideankukin koristeltuna. Todellista silmäruokaa tarjolla koko illan ajan!
|
Hehkuva kuu palmumetsän yllä. |
|
Ja näillä ne tykitetään! |
Vaikka Ryöstö-harjoitukset ovat edenneet yllättävän rauhallisessa tempossa, epäilyttävänkin hitaasti, kuten tuli jo aiemmin
todettua, ei taiteellinen johtaja Jorma Silvasti ole ollut huolestunut harjoituksia
seuratessaan. Kun on pitkällä solistiurallaan omakohtaisesti kokenut kymmeniä ja taas kymmeniä uusia produktioita eripuolilla maailmaa, erityyppisten ohjaajien
kanssa yhteistyötä tehden, on varmuus siitä, että keinoista ja työskentelytavoista
riippumatta ”kaikki tiet vievät Roomaan”, kuten Jorma itse totesi. Ensi-ilta
tulee varmasti ja ensi-iltaan mennessä produktio on valmis!
|
Taiteellisen johtajan mieli on luottavainen ja valoisa, eikä ihme...! (Lucrezia Drei ja Jorma Silvasti) |
Juhannusviikonloppu takana, omien tuotantojen loppusuora
aukeamassa. Ryöstö seraljista –oopperan ensi-iltaan 11 vuorokautta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti