Olen Leevi Räsänen ja pidän
oopperablogia uutuusproduktio Rigoletton valmistumisesta aina kesäkuun alusta
kenraaliharjoitukseen saakka. Valmistuin ylioppilaaksi Savonlinnan Taidelukion
musiikkipuolelta viime joulukuussa ja tämän kevään olen valmistautunut
pääsykokeisiin ravaten niiden perässä ympäri Suomea tämän tästä. Syksyllä minua
odottavat Taideyliopiston Sibelius-Akatemiassa sävellyksen opinnot.
Olen ollut kiinnostunut
oopperasta aivan pienestä lähtien - kävin katsomassa Aidaa ensimmäistä kertaa
ollessani vain viiden vanha. Siitä alkanut oopperakiinnostus on jatkunut tähän
päivään saakka, joskin mielenkiinnon painopiste on vaihtunut perinteisistä
romantiikan klassikoista hieman uudempiin, 1900-luvulla ja sen jälkeenkin
sävellettyihin oopperoihin. Yksi suosikeistani on myös tänä kesänä
Olavinlinnassa esitettävä Aulis Sallisen Kullervo. Kantaesitykseen ”Linna
vedessä” liput on jo hankittu.
Kun kuulin entiseltä
opettajaltani Chieko Okabe-Silvastilta mahdollisuudesta päästä seuraamaan
oopperan valmistumista ja harjoitusprosessia, sekä kirjoittamaan kokemuksistani
ja fiiliksistä, olin heti mukana. En keksi mitään parempaa tapaa viettää
kesäkuuta kuin nautiskellen Saimaan alueen ympäristöstä musiikin ympäröimänä ja
leijaillen niin Verdin kuin Mozartin ja Sallisenkin sävelmissä aina seuraavaan
päivään. Rigoletto on minulle tuttu vuosien takaa, mutta tämänkertainen
toteutus on lähestymistavaltaan hyvin erilainen kuin vuonna 2008.
Tavatessani ohjaaja David
McVicarin hän kysyi ikääni: "How old are you?" ja vastasin hänelle
olevani 19. Hämmästyneellä ilmeellä hän huoahti helpotuksesta, sillä oli
luullut minua paljon nuoremmaksi. Hänen kertomansa perusteella ymmärsin, että
produktiosta tulee raaka ja häpeilemätön, kuten McVicarin tyyliin tunnetusti
kuuluu. Ja toden totta, ensimmäisen kerran harjoituksia seuraamassa ollessani
aloitettiin kolmannen kohtauksen keskeltä tilanteesta, jossa Monteronen (Juha
Pikkarainen) tytärtä raiskataan. Aiheiden vakavuudesta ja dramatiikasta
huolimatta harjoituksissa tunnelma on hyvä ja positiivinen, kaikki otetaan
huumorilla ja varsinkin ohjaajan brittihuumori tuntee purevan niin suomalaisiin
kuin muualta tulleisiin tanssijoihin, lava-avustajiin ja solisteihin. Kun David
ivallisesti toteaa "That is the worst scattering I've ever seen!",
kaikki nauravat ja homma tehdään uudestaan. Kaikki ymmärtävät yhteisen
tavoitteen ja tietävät harjoitusperiodin pituuden; olemassa oleva aika
käytetään hyödyksi ja pyritään tuottamaan mahdollisimman laadukasta taidetta.
Itse monessa teatteriproduktiossa
mukana olleena tiedän, millainen harjoitusprosessi kyseessä on. Harjoituksia
nyt muutamia kertoja seuranneena yllätyin kuitenkin siitä, kuinka samanlaista
oopperan ja teatterin harjoittaminen loppujen lopuksi on. Vuorosanojen tilalla
on vain laulua, ja mukana koko ajan orkesteria simuloiva harjoituspianisti,
joka myös tarvittaessa laulaa paikalta puuttuvien henkilöiden tai kuoron
osuuksia soittonsa lomassa - homma ei todellakaan ole helppo, vaikka ehkä
Rigoletton, kuten muidenkin romantiikan tai klassismin aikaisten tunnettujen
oopperoiden pianopartituurit ovat vielä spektrin helpoimmasta päästä. Odotan
innolla näkeväni harjoituspianistin sormet täydessä työn touhussa Kullervon
harjoituksissa; Sallisen musiikki tuppaa olemaan lievästi sanottuna kompleksisempaa,
polyfonisempaa ja kaikin tavoin moniulotteisempaa kuin Verdin enimmäkseen
sointusäestyksellinen melodiapainotteinen musiikki.
Ylipäätään on todella antoisaa ja
mielenkiintoista nähdä prosessi ja kaikki oikeat ihmiset silotellun ja
huolitellun lopputuloksen taustalla, sillä myös he ovat loppujen lopuksi vain
ihan tavallisia ihmisiä kuten kaikki muutkin. Mantovan herttua voi käyttää
Niken lenkkareita ja khakishortseja, eikä siinä mitään. Myöskään aikataulut
eivät ole niin kamalan tarkkoja, sillä erinäisten muuttujien (joita
Oopperajuhlien kokoisessa tapahtumassa on paljon, erittäin paljon) vuoksi ne
muuttuvat ja päivittyvät koko ajan. Ihan turhaan siis hermoilin myöhästymistä
viittä vaille kymmenen liikennevaloissa odotellessani, sillä vähän ajan päästä
näin ohjaajan kävelemässä myös kohti Talvisalon koulua, joissa harjoituksia
aluksi pidetään.
Liikuntasaliin on levitetty
valtava lavamatto ja tuotu kolossaaliset puolikaarien muotoiset lavasteet,
joiden ristikkorakenne muuten muistuttaa etäisesti Malmön Euroviisujen
lavatoteutusta muutama vuosi takaperin. Olavinlinnan portaiden paikkoja ja
muita tärkeitä sijainteja merkataan teipeillä, jotta linnaan siirtyessä
oltaisiin jo mahdollisimman valmiita. Kun samanaikaisesti lyhyessä ajassa
valmistettavia produktioita on niin paljon, tarvitaan monia harjoittelutiloja.
Linnaa kuitenkin tarvitaan loppuvaiheessa kaikkien produktioiden harjoitteluun,
joten sillä on kova kysyntä ja teknisen puolen työ varmasti kova, kun
massiivisia lavaste- ja valoelementtejä joudutaan vaihtamaan tiuhaan eri
oopperoiden harjoitusten tai esitysten välillä. On vaikeaa tässä vaiheessa
kuvitella miltä Rigoletto linnassa tulee näyttämään ja eritoten kuulostamaan:
laulajien äänet kuulostavat jo nyt upeilta, mutta linnan akustiikka on omaa luokkaansa.
Kun mukaan saadaan vielä orkesteri, niin...
Odotan innolla produktion
valmistumista ja lopullisen version näkemistä. On todella jännittävää päästä
näkemään ja kokemaan, kun perinteinen ooppera yhdistyy voimakkaaseen ja
nykyaikaiseen ohjaukseen ja lavastukseen, sekä ainakin ensikatsomalta melko
perinteisen näköisiin pukuihin. Luvassa on siis yhdistelmä uutta ja vanhaa,
joka toivottavasti puree kaikenlaiseen oopperayleisöön. Mielestäni esim.
alastomuus tai häpeilemättömyys tapahtumien realistisessa kuvauksessa ovat
asioita, joita helposti paheksutaan turhaan, sillä ei niitä ohjaukseen
iskettäisi ilman syytä, tai vain "siksi että voimme tehdä niin".
Tämän tyylisen produktion onnistuneesta toteutuksesta erinomainen esimerkki on
muutamien vuosien takainen La traviata Olavinlinnassa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti