Musiikkituottaja Olli Tuunanen |
Puolalaiskesästä 1972 Ollilla ei ole mitään henkilökohtaisia muistoja, mutta seuraavan vuoden Taikahuilusta lähtien hän on tavalla tai toisella kokenut jokaisen Savonlinnan Oopperajuhlien Olavinlinnaproduktion, niin omat kuin vierailijoiden tuomat, aina tähän päivään asti. Erityisen sykähdyttävästi vuosien varrelta ovat vaikuttaneet kesän 1975 Ratsumies, 1978 Boris Godunov (ensimmäinen kesä kuorolaisena), 1993 Macbeth (ensimmäisen kerran pienessä solistiroolissa) ja 1999 Faust. Vierailijoiden Olavinlinaan tuomista lukuisista huippuproduktioista on muistissa varsinkin Lontoon kuninkaallisen oopperan versio Peter Grimesista vuonna 1998.
Tämän vuoden uutuusproduktiota, Aulis Sallisen Kullervoa Olli Tuunanen seuraa katsomosta käsin ja kirjoittaa omia tuntemuksiaan tälle palstalle.
Kullervon harjoituksissa lauantaina 7.6.
Savonlinnan Oopperajuhlien kesän uutuusproduktiota, Aulis
Sallisen Kullervoa on nyt harjoiteltu Olavinlinnassa vajaa viikko. Ohjaaja Kari
Heiskasen johdolla on tehty tehokasta työtä, koska tänään harjoituksissa
käytiin läpi jo pitkiä, viimeisteltyjä ja hyvin valmiin oloisia kohtauksia.
Apulaiskapellimestari Harri Karri ja harjoituspianisti Hans-Otto Ehrström,
solistit ja koko tuotantotiimi ovat kaikki selvästi inspiroituneita työstään,
sen aistii mainiosti aina katsomon viimeiselle penkkiriville, jossa näitä
rivejä kirjoittelen.
Harjoituspianisti Hans-Otto Ehrström Kullervon harjoituksissa. |
Ja miltä se sitten näyttää ja kuulostaa tämä produktio,
johon kohdistuu erityisen suuria odotuksia? Näin kokeneen konkarinkin on pakko
tunnustaa, että nämä pari tämänviikkoista visiittiä Olavinlinnassa ovat
antaneet poikkeuksellisen vahvoja tuntemuksia. Antti Mattilan lavastus istuu
Olavinlinnan lavalle luontevasti; näennäisestä yksinkertaisuudesta paljastuu
toimivia yksityiskohtia uudelleen ja uudelleen, joiden mahdollisuuksia Kari
Heiskasen oivaltava ohjaus taitavasti hyödyntää.
Ja sitten nämä laulajat, Jorma Silvastin taiteellisen
johtajakauden ensimmäiset valinnat: aivan mahdottoman hienoa, vokaalisesti
suorastaan loisteliasta tulkintaa kuullaan lavalta uudelleen ja uudelleen.
Eihän tämän tietysti pitäisi minua mitenkään yllättää, ovathan näyttämöllä mm.
Tommi Hakala ja Tuija Knihtilä, omissa äänityypeissään merkittävintä
kansainvälistä uraa tekevät suomalaislaulajat. Hienonta on kuitenkin se, että
nämä kaksi eivät mitenkään nouse muun miehityksen yläpuolelle. Juha Kotilainen,
Petri Lindroos, Vuokko Kekäläinen ja Reetta Haavisto ovat rooleissaan aivan
erinomaisia, niin laulullisesti kuin näyttämöllisesti.
Tuija Knihtilä harjoituksissa. |
Petri Lindroos ja Tommi Hakala harjoitustunnelmissa. |
Ehdottomasti on väärin sanoa, että "vanhat hyvät
ajat" olisivat palanneet Olavinlinnaan, eihän tässä mitään huonoja aikoja
olla eletty viime vuosinakaan. Savonlinnan Oopperajuhlien uutuusproduktiot ovat
olleet erityisesti musiikillisesti hienoja elämyksiä vuosi vuoden jälkeen.
Mutta kuitenkin: näin suomalaisena on pakko todeta, että
kun Olavinlinnan isolla linnanpihalla kaikuvat suomalaisen oopperasäveltaiteen
suuren mestarin sävelet suomalaisten, rooleihinsa loistavasti sopivien
huippulaulajien suomeksi laulamina, silloin ollaan jossakin, josta tämä
festivaali on syntymästään asti ponnistanut ja joka omalta osaltaan tekee siitä
ainutlaatuisen.
Hyvä suomalainen, ethän jätä tätä kulttuurikokemusta
väliin! Synkkäsävyisestä perustarinasta huolimatta oopperan teemat ja sen
musiikki tuntuu kumpuavan suoraan geeniperimästämme ja siksi se tuntuu niin
kokonaisvaltaisesti koko kehossa. Kun ensimmäisen kohtauksen päätteeksi
pikkupoika-Kullervo kirjoittaa talon seinään pikkupojan hieman haparoivin
kirjaimin "MINÄ KOSTAN", on se hetki, joka todella vaikuttaa. Hieno
Kari Heiskasen oivallus, johon kiteytyy merkittävä osa koko oopperan
perussanomaa.
Kari Heiskanen ja Antti Mattila työssään Kullervon harjoituksissa. |
Hyvä suomalainen, tänä kesänä Savonlinnassa ollaan
syvällä suomalaisuuden ja suomalaisen oopperataiteen ytimessä. Muista, että
Kullervo on Oopperajuhlien ohjelmistossa vain tämän yhden kesän ja kesän aikana
vain viisi esitystä. Vain viisi mahdollisuutta kokea, mitä joskus vuosikymmeniä
sitten nimetty "suomalainen oopperaihme" käytännössä on.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti