Savonlinnan Oopperajuhlien kolmas harjoitusviikko,
useimmiten se juhannusta edeltävä, tuo harjoitusrytmiin merkittäviä muutoksia.
Suurin juttu on Savonlinnan Oopperajuhlakuoron mukaantulo niin katukuvaan kuin
Olavinlinnan lavalle. Myös teosten solistijoukko täydentyy täydentymistään tässä
vaiheessa: mahdollisesti harjoitusperiodin alussa poissaolleet
kaksoismiehitettyjen roolien toisetkin laulajat tulevat harjoitusvahvuuteen
mukaan. Lisäksi kolmannen, sen esityskaudella viimeisimpänä ensi-iltansa saavan
produktion harjoitukset käynnistyvät.
Nämä kaikki mainitut asiat tapahtuivat myös tänä vuonna
kolmannella viikolla. Kaikkien työmukavuuden kannalta aivan olennainen muutos
oli myös sään lämpeneminen, joka tänä vuonna oli hyvin konkreettinen ja selkeä.
Kun ensimmäisessä Otellon kuoroharjoituksissa maanantaiaamuna pukeuduttiin
vielä toppatakkeihin ja paksuihin kaulaliinoihin, jo tiistai-illan
harjoituksessa pärjättiin shortseissa ja T-paidoissa.
|
Hieman hytisten aloiteltiin maanantaiaamuna. |
|
Mutta tiistai-iltana kaikki oli jo toisin. |
Kuoron mukaantulo on aina merkittävää
lisäenergiaa harjoituksiin tuova taitekohta. Joukkokohtausten toteuttaminen
kahdeksankymmenenneljän ylimääräisen laulajan kera on inspiroiva lisä niin
solisteille kuin tuotantoryhmälle edellisviikkojen ”tyhjään” lavaan verrattuna.
Kun kyseessä on Savonlinnan Oopperajuhlakuoron kaltainen isku- ja
ilmaisukykyinen joukko, mainittua lisäenergiaa niin äänellisesti kuin
toiminnallisesti saadaan lavalle todella runsaasti.
|
Kenraalitkin johtavat joukkojaan etulinjasta: kuoromestari Matti Hyökki kuorolaisten keskellä Olavinlinnan lavalla. |
Otello-oopperan kohdalla tarjolla olevalle lähes ylitsepursuavalle
kuoroenergialle onkin käyttöä heti alusta lähtien. Harva oopperateos alkaa niin
sykähdyttävällä kuoro- ja orkesteripauhulla kuin tämä Verdin viimeinen suuri
draama. Käskynhaltijansa laivan kamppailua myrskyävää merta vastaan seuraavat
kyproslaiset huutavat hädissään Jumalaa apuun pelastamaan aluksen ja
sotasankarin hengen. Ohjaaja-assistentti Héloïse Sérazinin ohjeita noudattaen
kuorolaiset heittäytyvät tunnelmaan täysillä niin äänellisesti kuin
tulkinnallisestikin, kuten oheiset Hannu Luostarisen ottamat kuvat kertovat.
|
Héloïse Sérazin. |
|
"Näin, tunnetta mukaan", pyytää ohjaaja-assistentti. |
|
Sitä saa, mitä tilaa, kun kyseessä on Savonlinnan Oopperajuhlakuoro! |
Toista Jagoa laulava Elia Fabbian ja Desdemonan roolin myös tulkitseva
Yana Kleyn pääsevät luontevasti mukaan Olavinlinnan harjoitustunnelmaan.
Fabbianille linna on viime vuodesta tuttu, olihan hän mukana sekä Toscan Scarpiana
että La traviatan Germontina. Savonlinna-debytantti Yanalle tämän
ainutlaatuisen oopperatalon leveä lava ja suuri katsomo ovat aluksi hieman
jännittäväkin kokemus, mutta parin harjoituksen jälkeen Olavinlinnan magia ja
ainutlaatuinen akustiikka ovat tehneet tehtävänsä, jälleen kerran. Tämä linna
tukee ja hellii laulajaa poikkeuksellisella tavalla, lavalla on helppo olla ja
antaa äänen virrata vapaasti!
|
Kuorolaisten keskellä Ilkka Hämäläinen (Roderigo) ja Elia Fabbian (Jago). |
|
Kokeneen kollegan kainalossa on roolidebytantin hyvä olla: Yana Kleyn (Desdemona) ja Kristian Benedikt (Otello). |
|
Kyllä, kyllä... Iso linnanpiha on hieno paikka laulaa! |
Kun Olavinlinnassa kuoro ja solistit harjoittelivat Otelloa,
kokoontuivat samanaikaisesti Savonlinnan OKL:n (sen pian lakkautettavan L) saliin Z mrtvého
domun kaikki kaksikymmentäkaksi solistia, kapellimestari Tomáš
Hanus ja Caroline Cleggin johtama muu tuotantoryhmä.
Don Giovannin harjoitukset jatkuivat puolestaan Talvisalossa. Kaikkien kolmen
oman produktion väki on nyt siis töissä yhtä aikaa ja tekemisen intensiteetti
on suorastaan käsin kosketeltava! Isoista palasista puuttuvat vielä orkesteri,
puvut, maskit ym., mutta ihan kohta on niidenkin aika tulla kuvaan mukaan. Näistä
enemmän tulevissa blogeissa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti