tiistai 28. kesäkuuta 2016

Merkittäviä muutoksia! (Olli Tuunanen)


Savonlinnan Oopperajuhlien kolmas harjoitusviikko, useimmiten se juhannusta edeltävä, tuo harjoitusrytmiin merkittäviä muutoksia. Suurin juttu on Savonlinnan Oopperajuhlakuoron mukaantulo niin katukuvaan kuin Olavinlinnan lavalle. Myös teosten solistijoukko täydentyy täydentymistään tässä vaiheessa: mahdollisesti harjoitusperiodin alussa poissaolleet kaksoismiehitettyjen roolien toisetkin laulajat tulevat harjoitusvahvuuteen mukaan. Lisäksi kolmannen, sen esityskaudella viimeisimpänä ensi-iltansa saavan produktion harjoitukset käynnistyvät.
Nämä kaikki mainitut asiat tapahtuivat myös tänä vuonna kolmannella viikolla. Kaikkien työmukavuuden kannalta aivan olennainen muutos oli myös sään lämpeneminen, joka tänä vuonna oli hyvin konkreettinen ja selkeä. Kun ensimmäisessä Otellon kuoroharjoituksissa maanantaiaamuna pukeuduttiin vielä toppatakkeihin ja paksuihin kaulaliinoihin, jo tiistai-illan harjoituksessa pärjättiin shortseissa ja T-paidoissa.

Hieman hytisten aloiteltiin maanantaiaamuna.
Mutta tiistai-iltana kaikki oli jo toisin.
Kuoron mukaantulo on aina merkittävää lisäenergiaa harjoituksiin tuova taitekohta. Joukkokohtausten toteuttaminen kahdeksankymmenenneljän ylimääräisen laulajan kera on inspiroiva lisä niin solisteille kuin tuotantoryhmälle edellisviikkojen ”tyhjään” lavaan verrattuna. Kun kyseessä on Savonlinnan Oopperajuhlakuoron kaltainen isku- ja ilmaisukykyinen joukko, mainittua lisäenergiaa niin äänellisesti kuin toiminnallisesti saadaan lavalle todella runsaasti.

Kenraalitkin johtavat joukkojaan etulinjasta: kuoromestari Matti Hyökki kuorolaisten keskellä Olavinlinnan lavalla.
Otello-oopperan kohdalla tarjolla olevalle lähes ylitsepursuavalle kuoroenergialle onkin käyttöä heti alusta lähtien. Harva oopperateos alkaa niin sykähdyttävällä kuoro- ja orkesteripauhulla kuin tämä Verdin viimeinen suuri draama. Käskynhaltijansa laivan kamppailua myrskyävää merta vastaan seuraavat kyproslaiset huutavat hädissään Jumalaa apuun pelastamaan aluksen ja sotasankarin hengen. Ohjaaja-assistentti Héloïse Sérazinin ohjeita noudattaen kuorolaiset heittäytyvät tunnelmaan täysillä niin äänellisesti kuin tulkinnallisestikin, kuten oheiset Hannu Luostarisen ottamat kuvat kertovat.

Héloïse Sérazin.
"Näin, tunnetta mukaan", pyytää ohjaaja-assistentti.
Sitä saa, mitä tilaa, kun kyseessä on Savonlinnan Oopperajuhlakuoro!
 
Toista Jagoa laulava Elia Fabbian ja Desdemonan roolin myös tulkitseva Yana Kleyn pääsevät luontevasti mukaan Olavinlinnan harjoitustunnelmaan. Fabbianille linna on viime vuodesta tuttu, olihan hän mukana sekä Toscan Scarpiana että La traviatan Germontina. Savonlinna-debytantti Yanalle tämän ainutlaatuisen oopperatalon leveä lava ja suuri katsomo ovat aluksi hieman jännittäväkin kokemus, mutta parin harjoituksen jälkeen Olavinlinnan magia ja ainutlaatuinen akustiikka ovat tehneet tehtävänsä, jälleen kerran. Tämä linna tukee ja hellii laulajaa poikkeuksellisella tavalla, lavalla on helppo olla ja antaa äänen virrata vapaasti!

Kuorolaisten keskellä Ilkka Hämäläinen (Roderigo) ja Elia Fabbian (Jago).
Kokeneen kollegan kainalossa on roolidebytantin hyvä olla: Yana Kleyn (Desdemona) ja Kristian Benedikt (Otello).
Kyllä, kyllä... Iso linnanpiha on hieno paikka laulaa!
Kun Olavinlinnassa kuoro ja solistit harjoittelivat Otelloa, kokoontuivat samanaikaisesti Savonlinnan OKL:n (sen pian lakkautettavan L) saliin Z mrtvého domun kaikki kaksikymmentäkaksi solistia, kapellimestari Tomáš Hanus ja Caroline Cleggin johtama muu tuotantoryhmä. Don Giovannin harjoitukset jatkuivat puolestaan Talvisalossa. Kaikkien kolmen oman produktion väki on nyt siis töissä yhtä aikaa ja tekemisen intensiteetti on suorastaan käsin kosketeltava! Isoista palasista puuttuvat vielä orkesteri, puvut, maskit ym., mutta ihan kohta on niidenkin aika tulla kuvaan mukaan. Näistä enemmän tulevissa blogeissa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti