sunnuntai 19. kesäkuuta 2016

Don Giovanni tuli kuvioihin mukaan (Olli Tuunanen)


Savonlinnan Oopperajuhlien kesän toinen harjoitusviikko toi Otellon rinnalle harjoiteltavaksi toisen produktion. Kesällä 2011 ensimmäisen kerran Olavinlinnassa nähty ja kuultu ohjaaja Paul-Emile Fournyn johtaman tuotantoryhmän tulkinta Mozartin Don Giovannista kokee nyt uuden tulemisensa miltei totaalisesti uusiutuneen solistikaartin kera.

Tuo edellä mainittu miltei tarkoittaa tietysti Komtuurin roolia laulavaa Jaakko Ryhästä, joka oli mukana viisi vuotta sitten, ja joka kokemansa sydänoperaation jälkeen ehti jo ilmoittaa monikymmenvuotisen oopperalaulajan uran olevan ohi. Meidän kaikkien oopperanystävien iloksi Jaakko on pystynyt pyörtämään päätöksensä ja ties monennenko kerran hänen jylisevä bassonsa saattelee Don Giovannin, tämän kaikkien aikojen menestyksekkäimmän "naissankarin" (pelkästään Espanjassa 1003 valloitusta...), kohti helvetin lieskoja.
Jaakko Ryhänen, eräs Olavinlinnan kuningasbassoista.
Etukäteen suurin kiinnostus ja huomio Savonlinnan Oopperajuhlien tämänkertaisen Don Giovannin osalta on eittämättä kohdistunut yhteen laulajaan: nimiroolin ensi-illassa laulavaan Waltteri Torikkaan. Viimevuotisen ”Tähdet, tähdet” –kilpailuvoiton jälkeen baritonia on viety erilaisiin projekteihin sellaista vauhtia, että ainakin sivullista on hieman jopa hirvittänyt. Eri musiikkityylien ja laulutekniikoiden jatkuva vaihtelu ei välttämättä ole se ihan kaikkein yksinkertaisin juttu ja jos jotakin, sitähän Waltterin viime vuosi on sisällään pitänyt.

Ensimmäisen harjoitusviikon perusteella on kuitenkin helppo todeta, että vielä oopperauransa alkutaipaleella olevan baritonin pää ja kurkku ovat kestäneet pyörityksen hienosti: komea äänimateriaali toimii ja ulkoinen olemus istuu rooliin mainiosti. Waltterin ihailijat eivät varmasti tule pettymään! 
Sehän on kuitenkin selvää, että Don Giovannin esitys ei ole yhden miehen show. Ei varsinkaan silloin, kun solistijoukko on miehitetty näin taitavasti hienoilla, soinnillisesti toisiinsa sopivilla äänillä, kuten tässä produktiossa on tehty, kiitos Jorma Silvastin. Meikäläisen korvissa erityisesti tenori Tuomas Katajala (Don Ottavio) ja sopraanot Gisela Stille (Donna Anna), Helena Juntunen (Donna Elvira) ja Tuuli Takala (Zerlina) sulautuvat yhteisissä ensembleissaan jopa poikkeuksellisen harmoniseen kimmellykseen. Kotimaisten huippunimien rinnalla ”naapurintyttö”, ruotsalainen Gisela Stille tekee roolissaan upean Olavinlinna-debyytin.

Waltteri Torikka ja Gisela Stille
Joskus käy niin, että suunniteltuun roolimiehitykseen tulee syystä tai toisesta muutoksia vielä ihan viime tipassa. Savonlinnassakin on käynyt näin useasti, niin myös tämänvuotisen Don Giovannin kohdalla. Leporellon rooliin kiinnitetyn venäläisen Pavel Shmulevichin peruutuksen jälkeen Jorma Silvasti noudatti johdonmukaista roolitusfilosofiaansa: luottoa nuoriin suomalaisiin laulajiin, jos mahdollisuus on. Tapani Plathan, jonka piti laulaa Masetton roolia sai pikakomennuksen Leporelloksi ja Masettoksi kiinnitettiin Jussi Merikanto.
Isäntä ja hänen palvelijansa, Waltteri Torikka ja Tapani Plathan.
Koska on olemassa vain yksi Olavinlinna, tilanne harjoituskaudella on se, että kun yksi teos on linnan lavalla, muita harjoitellaan festivaalin käyttöön vuokratuissa harjoitussaleissa eri puolilla Savonlinnaa. Don Giovannin ohjausharjoituksetkin alkoivat siis Talvisalon koulun juhlasalissa, jonne solistikaarti kokoontui ohjaaja Fournyn, hänen assistenttinsa Anselmi Hirvosen ja harjoituskapellimestari Jutta Seppisen johdolla aloittelemaan kesän projektiaan.
Jutta Seppinen
Kolmen päivän harjoitussaliaherruksen jälkeen Don Giovanni pääsi Olavinlinnaan ja otellolaiset siirtyivät Talvisaloon. Yllättävänkin sujuvasti harjoitussalissa treenatut askelmerkit löytyivät myös linnan lavalla ja oikeiden lavasteiden kera. Tämän panivat tyytyväisinä merkille myös ”vanhemmat valtiomiehet” Jorma Silvasti ja Jaakko Ryhänen seuratessaan nuorempiensa suorituksia näyttämöllä.
Ryhänen: "Oletpa miehittänyt tämän produktion hienosti." Silvasti: "Jaa, mutta oletkos kuullut jo Komtuuria?"
 
Anselmi Hirvonen antaa ohjeet...
 
...ja Gisela Stille ja Tuomas Katajala tekevät työtä käskettyä.
 
Samoin Helena Juntunen,

ja Tuuli Takala.
Perjantai-iltaan mennessä koko teos oli saatu peruskuosiin, vaikka koko Suomen yli kulkeneet runsasvetiset ukkosrintamat paukkuivat ja kohisivat Savonlinnassakin useampaan otteeseen. Rankimpien sadekuurojen aikana harjoitukset keskeytettiin luonnonvoimien turhan äänekkäiden lisätehosteiden takia.
Sadetta pidellessä voi vaikka somettaa: pukusuunnittelija Giovanna Fiorentini,
valaistussuunnittelija Patrick Méeüs,

ja ohjaaja Paul-Emile Fourny.
Noh, tämäkin kuuluu suomalaiseen kesään ja suomalainen kesä on olennaisen tärkeä osa Savonlinnan Oopperajuhlien ainutlaatuista tunnelmaa! Satoi tai paistoi, Olavinlinnassa esitetään huippuoopperaa tänäkin kesänä!
Oopperantekeminen on mukavaa (Tuuli Takala)!
 


2 kommenttia:

  1. Todella mielenkiintoisia nämä päivitykset oopperoiden harjoituksista. Samalla odotukset tahtomatta nousevat, varsinkin Don Giovannia kohtaan, jota tulen tänä kesänä katsomaan. Tsemppiä koko oopperaväelle siellä Olavinlinnassa!!!

    VastaaPoista
  2. Hyvin koostettu blogikokonaisuus, rakentaa elämystä, jonka viimeistelee ennakkoesittely ja sitten ilta... KIITTI, tulee ikävä sinne, etenkin harjoitusten seuraaminen oli opettavaista ja sinne voisi tuoda myös sponssien pikkuryhmiä, hieno sisäpiirikokemus kun saa aistia tunnelmaa ja tekemistä keskellä taiteilijoita

    VastaaPoista