Savonlinnan Oopperajuhlien kesän toinen harjoitusviikko toi Otellon
rinnalle harjoiteltavaksi toisen produktion. Kesällä 2011 ensimmäisen kerran
Olavinlinnassa nähty ja kuultu ohjaaja Paul-Emile Fournyn johtaman
tuotantoryhmän tulkinta Mozartin Don Giovannista kokee nyt uuden tulemisensa
miltei totaalisesti uusiutuneen solistikaartin kera.
Tuo edellä mainittu miltei tarkoittaa tietysti Komtuurin
roolia laulavaa Jaakko Ryhästä, joka oli mukana viisi vuotta sitten, ja joka
kokemansa sydänoperaation jälkeen ehti jo ilmoittaa monikymmenvuotisen oopperalaulajan
uran olevan ohi. Meidän kaikkien oopperanystävien iloksi Jaakko on pystynyt
pyörtämään päätöksensä ja ties monennenko kerran hänen jylisevä bassonsa
saattelee Don Giovannin, tämän kaikkien aikojen menestyksekkäimmän "naissankarin" (pelkästään Espanjassa 1003 valloitusta...), kohti
helvetin lieskoja.
|
Jaakko Ryhänen, eräs Olavinlinnan kuningasbassoista. |
Etukäteen suurin kiinnostus ja huomio Savonlinnan
Oopperajuhlien tämänkertaisen Don Giovannin osalta on eittämättä kohdistunut
yhteen laulajaan: nimiroolin ensi-illassa laulavaan Waltteri Torikkaan. Viimevuotisen
”Tähdet, tähdet” –kilpailuvoiton jälkeen baritonia on viety erilaisiin
projekteihin sellaista vauhtia, että ainakin sivullista on hieman jopa
hirvittänyt. Eri musiikkityylien ja laulutekniikoiden jatkuva vaihtelu ei
välttämättä ole se ihan kaikkein yksinkertaisin juttu ja jos jotakin, sitähän
Waltterin viime vuosi on sisällään pitänyt.
Ensimmäisen harjoitusviikon perusteella on kuitenkin helppo
todeta, että vielä oopperauransa alkutaipaleella olevan baritonin pää ja kurkku
ovat kestäneet pyörityksen hienosti: komea äänimateriaali toimii ja ulkoinen
olemus istuu rooliin mainiosti. Waltterin ihailijat eivät varmasti tule
pettymään!
Sehän on kuitenkin selvää, että Don Giovannin esitys ei ole
yhden miehen show. Ei varsinkaan silloin, kun solistijoukko on miehitetty näin
taitavasti hienoilla, soinnillisesti toisiinsa sopivilla äänillä, kuten tässä
produktiossa on tehty, kiitos Jorma Silvastin. Meikäläisen korvissa erityisesti
tenori Tuomas Katajala (Don Ottavio) ja sopraanot Gisela Stille (Donna Anna),
Helena Juntunen (Donna Elvira) ja Tuuli Takala (Zerlina) sulautuvat yhteisissä
ensembleissaan jopa poikkeuksellisen harmoniseen kimmellykseen. Kotimaisten
huippunimien rinnalla ”naapurintyttö”, ruotsalainen Gisela Stille tekee
roolissaan upean Olavinlinna-debyytin.
|
Waltteri Torikka ja Gisela Stille |
Joskus käy niin, että suunniteltuun roolimiehitykseen tulee
syystä tai toisesta muutoksia vielä ihan viime tipassa. Savonlinnassakin on
käynyt näin useasti, niin myös tämänvuotisen Don Giovannin kohdalla. Leporellon
rooliin kiinnitetyn venäläisen Pavel Shmulevichin peruutuksen jälkeen Jorma
Silvasti noudatti johdonmukaista roolitusfilosofiaansa: luottoa nuoriin suomalaisiin
laulajiin, jos mahdollisuus on. Tapani Plathan, jonka piti laulaa Masetton
roolia sai pikakomennuksen Leporelloksi ja Masettoksi kiinnitettiin Jussi
Merikanto.
|
Isäntä ja hänen palvelijansa, Waltteri Torikka ja Tapani Plathan. |
Koska on olemassa vain yksi Olavinlinna, tilanne
harjoituskaudella on se, että kun yksi teos on linnan lavalla, muita
harjoitellaan festivaalin käyttöön vuokratuissa harjoitussaleissa eri puolilla
Savonlinnaa. Don Giovannin ohjausharjoituksetkin alkoivat siis Talvisalon
koulun juhlasalissa, jonne solistikaarti kokoontui ohjaaja Fournyn, hänen
assistenttinsa Anselmi Hirvosen ja harjoituskapellimestari Jutta Seppisen
johdolla aloittelemaan kesän projektiaan.
|
Jutta Seppinen |
Kolmen päivän harjoitussaliaherruksen jälkeen Don Giovanni
pääsi Olavinlinnaan ja otellolaiset siirtyivät Talvisaloon. Yllättävänkin
sujuvasti harjoitussalissa treenatut askelmerkit löytyivät myös linnan lavalla
ja oikeiden lavasteiden kera. Tämän panivat tyytyväisinä merkille myös ”vanhemmat
valtiomiehet” Jorma Silvasti ja Jaakko Ryhänen seuratessaan nuorempiensa suorituksia
näyttämöllä.
|
Ryhänen: "Oletpa miehittänyt tämän produktion hienosti." Silvasti: "Jaa, mutta oletkos kuullut jo Komtuuria?" |
|
Anselmi Hirvonen antaa ohjeet... |
|
...ja Gisela Stille ja Tuomas Katajala tekevät työtä käskettyä. |
|
Samoin Helena Juntunen, |
|
ja Tuuli Takala. |
Perjantai-iltaan mennessä koko teos oli saatu peruskuosiin,
vaikka koko Suomen yli kulkeneet runsasvetiset ukkosrintamat paukkuivat ja kohisivat
Savonlinnassakin useampaan otteeseen. Rankimpien sadekuurojen aikana
harjoitukset keskeytettiin luonnonvoimien turhan äänekkäiden lisätehosteiden
takia.
|
Sadetta pidellessä voi vaikka somettaa: pukusuunnittelija Giovanna Fiorentini, |
|
valaistussuunnittelija Patrick Méeüs, |
|
ja ohjaaja Paul-Emile Fourny. |
Noh, tämäkin kuuluu suomalaiseen kesään ja suomalainen kesä
on olennaisen tärkeä osa Savonlinnan Oopperajuhlien ainutlaatuista tunnelmaa!
Satoi tai paistoi, Olavinlinnassa esitetään huippuoopperaa tänäkin kesänä!
|
Oopperantekeminen on mukavaa (Tuuli Takala)! |
Todella mielenkiintoisia nämä päivitykset oopperoiden harjoituksista. Samalla odotukset tahtomatta nousevat, varsinkin Don Giovannia kohtaan, jota tulen tänä kesänä katsomaan. Tsemppiä koko oopperaväelle siellä Olavinlinnassa!!!
VastaaPoistaHyvin koostettu blogikokonaisuus, rakentaa elämystä, jonka viimeistelee ennakkoesittely ja sitten ilta... KIITTI, tulee ikävä sinne, etenkin harjoitusten seuraaminen oli opettavaista ja sinne voisi tuoda myös sponssien pikkuryhmiä, hieno sisäpiirikokemus kun saa aistia tunnelmaa ja tekemistä keskellä taiteilijoita
VastaaPoista