Odotin miten orkesterin mukaan tuleminen muuttaisi teosta. Oli aivan huikeaa kuulla alkusoiton aamun sarastus jousien soittamana. Muutenkin orkesterin soitto kapellimestari Tomáš Hanuksen johtamana oli keskittynyttä ja lumoavaa. Orkesterin soittamat tahtilajit vaihtuvat moneen kertaan, soittajat soittavat haastavia kuvioita ja lyömäsoittimet tulevat esille jykevällä soitollaan ja kahleet sekä alasin tuovat lisämaustetta musiikkiin.
Oopperan aikana saa kokea monenlaista tunteiden kirjoa, kuten iloa, surua, hieman sääliä ja haikeutta. Teoksen tarina itsessään on jo puhutteleva, mutta sen toteutus saa aikaan lisää kylmiä väreitä. Erityisesti mieleeni jäi kohta, kun iäkäs vanki toteaa loppupuolella, että ”äiti hänetkin on synnyttänyt”, tarkoittaen Lukaa, vankia, joka on kuollut. Myös kuoron laulamat sivusta kuuluvat ”aa-a..” pätkät kuvastavat kaipuuta ja jäävät päähän soimaan.
Gorjancikov (Ville Rusanen) suorastaan heitetään vankileirille ilman mitään suurempaa syytä. Hän joutuu kokemaan vankilan arjen, raipaniskut ja sen miten ihmiset syystä tai toisesta ovat joutuneet vankileirille. Esityksessä Gorjancikov tutustuu nuoreen Aljejaan ja heistä tulee ystäviä. Heidän ystävyytensä tuoma lämpö lämmittää muuten hyvin mustaa ja synkkää teosta.
Gorjancikov (Ville Rusanen) ja Aljeja (Hanna Rantala). |
Kaikki lavalla oleva on hyvin harmaata, roolivaatteet ovat yksinkertaisia, risaisia ja hyvin likaisia. Maskeeraus korostaa vankien ”kuollutta” ulkomuotoa, kaikki ovat väsyneen ja surkean näköisiä. Kontrastia tuo pääsiäiskohtaukseen tulevat paikalliskomendantin kutsumat arvohenkilöt, jotka ovat pukeutuneet hienoihin, juhlallisiin vaatteisiin.
Kuolleesta talosta -oopperan lavastus on tiivis. |
Suosittelen Kuolleesta talosta -oopperan katsomista sen sanoman, musiikin ja roolisuoritusten takia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti