Odotin paljon Olavinlinnassa olevaa harjoitusta, koska siellä olevat harjoitukset tuntuvat erilaiselta. Hämärämpi tunnelma, paljon enemmän ihmisiä. Ei pelkästään Oopperajuhlien työntekijöitä vaan turisteja ja itse Olavinlinnan työntekijöitä.
Luonnonläheinen Olavinlinna vaatii vieraaltaan olosuhteiden mukaisen pukeutumisen. |
Laulun, soiton ja ohjeiden annon läpi pystyi välillä kuulemaan lintujen ääntelyn, kaupungista kantautuvat äänet, kuten laivojen merkkiäänet. Pidän siitä, että Olavinlinnassa ollessaan tuntee olevansa ikään kuin luonnon armoilla. Huomasinpa muurin kolossa olevan pulun joka lenteli välillä lavan yllä. Se oli myös saanut ystävän, pienen varpusen, joka taas liiteli katsomon yllä etsien ulospääsyä.
Kuolleesta talosta -oopperan oikean lavastuksen näkeminen teki vaikutuksen. Aino -salissa olevan maton piirustukset, jotka kuvaavat lavastusta ovat olleet hieman hankalaa luettavaa, mutta oopperan oikea lavastus on haasteellinen sen monien tasojen ja kapeiden tilojen takia kaikille lavalla oleville. Siispä harjoituksessa käytiin tarkasti läpi mihin kuorolaiset asettuvat ja mitkä ovat avustajien ja solistien kulkureitit.
Yksityiskohtia hiotaan Kuolleesta talosta -oopperan harjoituksissa. |
Keskiviikko ja perjantai, 29.6. ja 31.6.
Keskiviikon ja perjantain harjoituksissa olin mukana näyttämöavustajana. Oli mukavaa vaihtelua päästä itse näyttelemään. Keskiviikon harjoituksessa harjoiteltiin 2. näytöstä ja siihen sisältyviä siirtymiä, perjantaina laitettiin palasia kohdalleen muiden näyttämöavustajien ja solistien kanssa. Molemmat harjoitukset alkoivat yhden oopperan esityksen videotaltioinnin katsomisella, josta saatiin mallia siitä, miten 2. näytös etenee.
Baritoni Joonas Asikainen valmistautuu rooliinsa nuorena vankina. |
Oopperan ensi-iltaa odottaessa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti