Juhannuksen jälkeisellä viikolla Savonlinnan Oopperajuhlien
taiteilijakuntaan liittyi kaikkien omien teosten todellinen moottori, tai
mieluummin jopa niiden voimalaitos, festivaalin suuri ylpeydenaihe: Savonlinnan
Oopperajuhlaorkesteri. Koostumukseltaan orkesteri on tyypillinen
festivaalisoittajisto, se ei ole ympäri vuoden yhdessä soittava kokoonpano,
vaan soittajat tulevat eri orkestereista eri puolelta Suomea ja ulkomailtakin. Tänä
vuonna muusikot saapuivat Savonlinnaan mm. Helsingistä, Espoosta, Lohjalta, Turusta,
Tampereelta, Lahdesta, Kotkasta, Jyväskylästä, Kuopiosta, Joensuusta, Oulusta,
Tukholmasta, Berliinistä... Oma lukunsa on huilisti Simo Haanterä, jonka vakiotyöpaikka
on Australiassa, mutta joka vuodesta toiseen löytää tiensä myös kesäiseen
Savonlinnaan.
Yhteissoittoa helpottaa se tosiasia, että useimmat soittajat
viihtyvät tässä kesätyöpaikassaan useita vuosia, vuosikymmeniäkin. Ja koska
Oopperajuhlaperiodi on todella tiivis (orkesteri soittaa Savonlinnaan tultuaan
kuusi päivää viikossa, jopa kuusi tuntia päivässä), muusikot sulautuvat
väistämättä joka kesä yhdeksi yksiköksi hyvin nopeasti. Pääosin jatketaan
siitä, mihin yksitoista kuukautta aiemmin lopetettiin.
Kun hieman samalla tavalla koottava kuoro sentään kokoontuu talvikaudella
seitsemänä viikonloppuna harjoittelemaan yhdessä, orkesterilaisten kauden
aloitus on Savonlinnan ensimmäisessä musiikkiharjoituksessa. Niinpä
soittajakollegojen tapaamisessa on aina silminnähtävää jälleennäkemisen riemua
ja aitoa ystävyyttä.
|
Jälleen yhdessä: Tapio Kilpinen Tampereelta, Liisi Nuora-Kapanen Jyväskylästä ja Mika Tuomisalo Helsingistä. |
|
Tuuli Talvitie (selin) ja Susanne Helasvuo. |
Savonlinnan Oopperajuhlaorkesteria on useamman kerran
nimitetty Suomen all stars –orkesteriksi, koostuuhan sen runko useista sellaisista
muusikoista, jotka ”omassa” orkesterissaan ovat sooloja soittavia
äänenjohtajia. Itse muistan eräänä kesänä laskeneeni viuluryhmästämme viiden
eri suomalaisen orkesterin konserttimestarit, eikä kukaan heistä soittanut
tuona kautena meidän konserttimestarinamme. Tänäkin vuonna tilanne on tässä
suhteessa komea: Otellon ensimmäisessä harjoituksessa mm. ykkösviulun
ensimmäisessä pultissa soittivat konserttimestarit Radion sinfoniaorkesterista
ja Turun kaupunginorkesterista, Jari Valo ja Juha-Pekka Vikman, sellon
ykköstuolilla puolestaan istui Konzerthausorchester Berlinin soolosellisti
Taneli Turunen.
|
Konserttimestarit Hesasta ja Turuust. |
|
Sellojen ykköspultissa Taneli Turunen (oik.) ja Johan Carlsson, alttoviuluissa Jakob Dingstad ja Maria Mangeloja. |
Joka kesä orkesteriin tulee uusia nuoria
Savonlinna-debytantteja, jotka kokeneiden kollegojensa (joukossahan on useita
todellisia oman soittimensa legendoja) rinnalla suorittavat todellisen neljän
viikon extreme-rupeaman. Useat tähän ”työtä vuorotta” –periodiin sopeutuvat ja
haluavat tulla seuraavana vuonna uudestaan, jotkut ihan ymmärrettävästi kokevat
tämänkaltaisen kesätyön liian raskaaksi, tai eivät vain muuten sopeudu
Savonlinnan festivaalikesän hieman haastaviin olosuhteisiin. Sehän on
myönnettävä, että sen paremmin orkesterin käytössä oleva harjoitussali kuin
Olavinlinnan orkesterimonttukaan eivät ihan ole sellainen
työskentely-ympäristö, johon soittajat ovat normaalityössään tottuneet.
|
Oman soittimensa todelliset legendat: cornistit Kalervo Kulmala (edessä) ja Esa Tukia. |
|
Kirsti Vartiainen ja harppu, uskollinen parivaljakko Olavinlinnan orkesterimontussa jo 30 vuotta. |
Toisaalta, soittaminen kesäisessä Savonlinnassa,
ainutlaatuisen tunnelman omaavassa Olavinlinnassa maailmanluokan maestrojen
johdolla huipputason oopperaa tehden, on selvästikin niin positiivinen kokemus,
että ympäri vuoden musisoiva taiteilija haluaa jatkaa samaa työtään myös
kesälomansa aikana. On meidän kaikkien Savonlinnan Oopperajuhlien ystävien
onni, että näille huippuammattilaisille soittaminen on paitsi työ, selvästikin
myös elämäntapa. Eihän tällaista musiikille omistautumista muuten voi ymmärtää!
Maestra Xian Zhangin johdolla, Verdin Otellon uhkeitten
sävelmassojen myötä avattu harjoituskausi todisti jälleen kerran orkesterimme
taidon ja tason: intensiivistä tulkintaa ja tarkkaa yhteissoittoa heti ensi
tahdeista lähtien. Itse odotan tänä kesänä kuitenkin ehkä eniten orkesterin
suoritusta Janáčekin Kuolleesta talosta –oopperassa. Kuten libreton
teosesittelyyn kirjoitin: ”Orkesteri on
oikeastaan koko teoksen merkittävin yksittäinen tekijä, juuri siinä
pääroolissa, joka lavalta tuntuu puuttuvan.” Siinäpä sopiva haaste omalle
virtuoosiorkesterillemme! Tuskin maltan odottaa Janáček-harjoitusten alkua…
|
Kontrabassojen näytönpaikka on Otellon 4. näytöksessä. Sami Koivukangas (oik.), Teemu Kauppinen ja Jani Koskela valmistautuvat haasteeseen. |
|
Kohta jyrähtää! Otellon myrskyisää aloitusta odottavat lyömäsoittajat Juha Lauronen, Jyri Kurri, Jussi Markkanen ja Ari-Pekka Mäenpää. |
|
Puupuhaltimet edessä, vasket siellä kaukana takana... Eturivissä huilistit Anna Riikonen (piccolo), René Alvas ja Simo Haanterä, heidän takanaan klarinetistit Markku Luuppala ja Patrik Stenström, sekä fagotisti Janne Pulkkinen. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti