lauantai 2. heinäkuuta 2016

All stars –orkesteri saapui taas Savonlinnaan! (Olli Tuunanen)


Juhannuksen jälkeisellä viikolla Savonlinnan Oopperajuhlien taiteilijakuntaan liittyi kaikkien omien teosten todellinen moottori, tai mieluummin jopa niiden voimalaitos, festivaalin suuri ylpeydenaihe: Savonlinnan Oopperajuhlaorkesteri. Koostumukseltaan orkesteri on tyypillinen festivaalisoittajisto, se ei ole ympäri vuoden yhdessä soittava kokoonpano, vaan soittajat tulevat eri orkestereista eri puolelta Suomea ja ulkomailtakin. Tänä vuonna muusikot saapuivat Savonlinnaan mm. Helsingistä, Espoosta, Lohjalta, Turusta, Tampereelta, Lahdesta, Kotkasta, Jyväskylästä, Kuopiosta, Joensuusta, Oulusta, Tukholmasta, Berliinistä... Oma lukunsa on huilisti Simo Haanterä, jonka vakiotyöpaikka on Australiassa, mutta joka vuodesta toiseen löytää tiensä myös kesäiseen Savonlinnaan.

Yhteissoittoa helpottaa se tosiasia, että useimmat soittajat viihtyvät tässä kesätyöpaikassaan useita vuosia, vuosikymmeniäkin. Ja koska Oopperajuhlaperiodi on todella tiivis (orkesteri soittaa Savonlinnaan tultuaan kuusi päivää viikossa, jopa kuusi tuntia päivässä), muusikot sulautuvat väistämättä joka kesä yhdeksi yksiköksi hyvin nopeasti. Pääosin jatketaan siitä, mihin yksitoista kuukautta aiemmin lopetettiin.

Kun hieman samalla tavalla koottava kuoro sentään kokoontuu talvikaudella seitsemänä viikonloppuna harjoittelemaan yhdessä, orkesterilaisten kauden aloitus on Savonlinnan ensimmäisessä musiikkiharjoituksessa. Niinpä soittajakollegojen tapaamisessa on aina silminnähtävää jälleennäkemisen riemua ja aitoa ystävyyttä.

Jälleen yhdessä: Tapio Kilpinen Tampereelta, Liisi Nuora-Kapanen Jyväskylästä ja Mika Tuomisalo Helsingistä.
Tuuli Talvitie (selin) ja Susanne Helasvuo.
Savonlinnan Oopperajuhlaorkesteria on useamman kerran nimitetty Suomen all stars –orkesteriksi, koostuuhan sen runko useista sellaisista muusikoista, jotka ”omassa” orkesterissaan ovat sooloja soittavia äänenjohtajia. Itse muistan eräänä kesänä laskeneeni viuluryhmästämme viiden eri suomalaisen orkesterin konserttimestarit, eikä kukaan heistä soittanut tuona kautena meidän konserttimestarinamme. Tänäkin vuonna tilanne on tässä suhteessa komea: Otellon ensimmäisessä harjoituksessa mm. ykkösviulun ensimmäisessä pultissa soittivat konserttimestarit Radion sinfoniaorkesterista ja Turun kaupunginorkesterista, Jari Valo ja Juha-Pekka Vikman, sellon ykköstuolilla puolestaan istui Konzerthausorchester Berlinin soolosellisti Taneli Turunen.

Konserttimestarit Hesasta ja Turuust.
 
Sellojen ykköspultissa Taneli Turunen (oik.) ja Johan Carlsson, alttoviuluissa Jakob Dingstad ja Maria Mangeloja.
 
Joka kesä orkesteriin tulee uusia nuoria Savonlinna-debytantteja, jotka kokeneiden kollegojensa (joukossahan on useita todellisia oman soittimensa legendoja) rinnalla suorittavat todellisen neljän viikon extreme-rupeaman. Useat tähän ”työtä vuorotta” –periodiin sopeutuvat ja haluavat tulla seuraavana vuonna uudestaan, jotkut ihan ymmärrettävästi kokevat tämänkaltaisen kesätyön liian raskaaksi, tai eivät vain muuten sopeudu Savonlinnan festivaalikesän hieman haastaviin olosuhteisiin. Sehän on myönnettävä, että sen paremmin orkesterin käytössä oleva harjoitussali kuin Olavinlinnan orkesterimonttukaan eivät ihan ole sellainen työskentely-ympäristö, johon soittajat ovat normaalityössään tottuneet.

Oman soittimensa todelliset legendat: cornistit Kalervo Kulmala (edessä) ja Esa Tukia.
 
Kirsti Vartiainen ja harppu, uskollinen parivaljakko Olavinlinnan orkesterimontussa jo 30 vuotta.
 
Toisaalta, soittaminen kesäisessä Savonlinnassa, ainutlaatuisen tunnelman omaavassa Olavinlinnassa maailmanluokan maestrojen johdolla huipputason oopperaa tehden, on selvästikin niin positiivinen kokemus, että ympäri vuoden musisoiva taiteilija haluaa jatkaa samaa työtään myös kesälomansa aikana. On meidän kaikkien Savonlinnan Oopperajuhlien ystävien onni, että näille huippuammattilaisille soittaminen on paitsi työ, selvästikin myös elämäntapa. Eihän tällaista musiikille omistautumista muuten voi ymmärtää!

Maestra Xian Zhangin johdolla, Verdin Otellon uhkeitten sävelmassojen myötä avattu harjoituskausi todisti jälleen kerran orkesterimme taidon ja tason: intensiivistä tulkintaa ja tarkkaa yhteissoittoa heti ensi tahdeista lähtien. Itse odotan tänä kesänä kuitenkin ehkä eniten orkesterin suoritusta Janáčekin Kuolleesta talosta –oopperassa. Kuten libreton teosesittelyyn kirjoitin: ”Orkesteri on oikeastaan koko teoksen merkittävin yksittäinen tekijä, juuri siinä pääroolissa, joka lavalta tuntuu puuttuvan.” Siinäpä sopiva haaste omalle virtuoosiorkesterillemme! Tuskin maltan odottaa Janáček-harjoitusten alkua…

Kontrabassojen näytönpaikka on Otellon 4. näytöksessä. Sami Koivukangas (oik.), Teemu Kauppinen ja Jani Koskela valmistautuvat haasteeseen.
 
Kohta jyrähtää! Otellon myrskyisää aloitusta odottavat lyömäsoittajat Juha Lauronen, Jyri Kurri, Jussi Markkanen ja Ari-Pekka Mäenpää.

Puupuhaltimet edessä, vasket siellä kaukana takana... Eturivissä huilistit Anna Riikonen (piccolo), René Alvas ja Simo Haanterä, heidän takanaan klarinetistit Markku Luuppala ja Patrik Stenström, sekä fagotisti Janne Pulkkinen.

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti